Volvo XC60 Coupé – sportigare linjer och mer elektrifiering

Volvo breddar sitt modellprogram med sportigare suvar. Konkurrenterna är flera och Volvo Cars ser stor potential i att erbjuda fler karossvarianter. Kommande Volvo XC60 Coupé angriper BMW X4 och Mercedes GLC Coupé med tuffare design och hög grad av elektrifiering.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har redan officiellt uttalat sig om att sedaner är hetare än kombi. I princip finns kombimarknaden endast hos oss i Nordeuropa. På viktiga affärsområden som USA och Kina är det suvar, crossover samt fyrdörrars sedaner som gäller. Volvos bästsäljare är XC60 samt XC40 och förhoppningarna på USA-byggda S60 är stora.

Men alla kunder vill inte ha en praktisk suv, många anser att looken är klumpig och osportig. Därför finns crossoversuvar, BMW har en line-up med sina ”jämna” X-modeller X2, X4 och X6. Rykten säger att en jättelik X8, baserad på X7, också är på gång. Audi kör med Sportback-tillägg för att stuka om sina vanligare Q-versioner (senast i raden är sprillans nya e-tron Sportback) och Mercedes erbjuder coupéversioner av GLC och GLE, men även de mindre GLA och GLB planeras som coupeéer. Porsche har sin Cayenne Coupé, och fler versioner lär följa. Utbudet ökar hela tiden, och det är anledningen till att även Volvo länge undersökt att göra coupécrossovers av sina tre XC-modeller – 40/60/90-serierna.

LÄS OCKSÅ: Vi tittar närmare på Volvos elbil XC40 Recharge

Volvo XC60 Coupé

Foto: Erik Andrén

Snudd på sist på bollen gör Volvo verklighet av XC60 Coupé, baserad på populära 60-serien.

Designhistorik coupésuvar

Mitsubishi Pajero Evolution Paris-Dakar 2004

Exakt när kombinationen av suv och coupé skapades allra först är svår att definiera men så kallade rally-raid-bilar som används i terräng- och ökenrallyn som klassiska Paris-Dakar (numer Dakar Rally) är startembryot. Modifierade sandbuggys anpassade för höga hastigheter fann sin form i tävlingsbilar som exempelvis Mitsubishis legendariska rallybilar Pajero Evolution. Under flera år prenumererade Pajero Evolution på Dakarsegrar, i princip ohotad. I modern tid var det i första hand BMW X6 och Mercedes GLE Coupé som öppnade upp dörren för den nya blandningen av karosstilar.

Redan har Geely Auto Groups egen inhouse-teknikfirma CEVT levererat anpassad teknik för Geely samt Lynk & Co på den mindre CMA-plattformen. Geelys nyaste, modellen Xing Yue, benämns som ”Sport Coupé SUV” och är i grund och botten lik Volvo XC40. Med sportigare exteriördesign. Liknelsen med exempelvis BMW X4 är mer än slående. Kommande versionen Lynk & Co 05 är en liknande coupécrossover som tar sitt ursprung i den mer boxiga 01-modellen. På liknande vis är nya Polestar 2 en sportigare coupéversion av Volvos elbil XC40 P8 AWD Recharge.

Men Volvo Car Group vill även förädla sin globala säljsuccé XC60. Coupéversionen, med internt projektutvecklingsnamn V424, skulle i princip se ut som vanliga XC60 bak till C-stolpen, bakdelen får en mer sluttande fastback-liknande baklucka. Givetvis krymper bagageutrymmet något men själva kupén blir i princip oförändrad från vanliga XC60. Designen får betydligt mer sportig utstrålning där livsstil och attityd är viktigare än fyrkantigt bagage. Ny design på baklucka och bakljus kommer att sticka ut från den gängse formnorm vi lärt oss av Volvo, men den starka designtrion Ingenlath-Page-Missoni är på det klara med att inte förändra det nya och populära formspråket som inleddes med nuvarande XC90 som debuterade 2014. Räkna ändå med att det sportigare tilltaget kommer att ge Volvo möjlighet att förnya andra modellvarianter på liknande vis.

LÄS OCKSÅ: Test av Volvos nya laddhybrid XC40 T5 Twin Engine

Volvo XC60 Coupé

Foto: Erik Andrén

Aggressiv och sportig ska nya XC60 Coupé locka fler kunder till Volvo. Fler varianter kommer.

Drivlinorna för XC60 Coupé följer SPA-plattformens övriga uppdateringsflöde där förbränningsmotor med 48-voltsbaserad mildhybridsteknik tituleras ”B” (“brake recuperation”, bromsregenerering) och “T” för laddhybrid (tidigare “Twin Engine”). Effektspannet blir 197 (B4) till 405 (T8) hästkrafter. Någon renodlad elbil ”P” (”Pure”) baserad på nuvarande SPA är inte planerad men kommer på nästa plattformsgeneration, SPA2. Produktionen av kommande XC60 Coupé är anpassad till att ske i både Europa, Kina och USA.

Volvo XC60 Coupé

Foto: Erik Andrén

Teknikens Världs bilder i denna artikel visar hur en XC60 Coupé skulle kunna se ut.

Geelys coupésuvar

Lynk & Co 05

Lynk & Co 05
Baseras på märkets första modell 01, som i grund och botten tekniskt är en förlängd Volvo XC40. Nya Lynk & Co 05 är en sportig coupécrossover med tydliga drag av BMW X4. Lynk & Co kommer börja lansera nya 05 under 2020. I nuläget är 05-modellen inte aktuell för introduktion i Europa.

Geely Xing Yue

Geely Xing Yue
Kusin till Lynk & Co 05 och Geelys första egna bil baserad på den i Göteborg utvecklade CMA-plattformen. Finns i versionerna 300T, 350T samt 400T som på ”Volvo-språk” betyder T3 (3-cyl 1,5 liter), T4 (4-cyl 2,0) samt T5 Twin Engine (1,5+elmotor). Initialt kallades bilen FY11, modellnamnet Xing Yue betyder på mandarin ”ödmjuk/känslig”.

Volymmässigt kommer en coupévariant inte att ersätta vanliga XC60 men tillskottet produktion- och försäljningsmässigt är betydligt enklare att åstadkomma än när Volvo senast byggde komplicerade C-versioner på S40/V50 baserade på den med Ford gemensamma plattformen ”P1”. Då var volymerna på modellerna C30 och C70 förhållandevis små och omgörningarna betydligt mer komplicerade. Därför är synergieffekterna nu betydligt större och lättare att genomföra på XC-modeller eftersom de tekniska förändringarna i sammanhanget är milda.

Lämplig tidpunkt för lansering av XC60 Coupé borde vara i samband med övriga tekniska och designmässiga facelift som inträffar halvvägs in i produktionscykeln modellår 2021/2022.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer