Volvos storsuv är till åren kommen och därmed genomgår den nu ett så kallat ansiktslyft, som i detta fall är mer av ett tekniskt lyft. Vi är iväg och kör den för att se hur mycket bättre den här blivit.

Tro det eller ej, men nästa månad är det faktiskt fem år sedan nuvarande Volvo XC90 presenterades. Modellen som då kändes väldigt modern i jämförelse flertalet konkurrenter, mycket tack vare att den var relativt ensam med en massa tekniska finesser, har börjat bli en aning ålderstigen. Trion Mercedes GLS, BMW X5 och Volkswagen Touareg har kommit i nya tappningar, medan Audis svar i klassen – Q7 – följer XC90:s schema nästan slaviskt. Nuvarande Q7 presenterades fyra månader efter XC90, uppdaterade Q7 presenterades fyra månader efter uppdaterade XC90.

I och med att Volvos storsäljare XC90 nu har moderniserats har vi rest hela vägen till Östergötland för att köra modellen. Hans Hedberg och fotograf Glenn Lindberg är våra personer på plats. Vi slår dem en signal för att höra om de tycker bu eller bä.

Hej Hans! Vad är nytt?
– Till utseendet inte mycket. Konkav grill och blanksvarta detaljer, några nya färger och lite annat. Men det gör ändå att XC90 känns fortsatt fräsch.

Vad handlar uppdateringen om i så fall?
– Det handlar mest om tekniska och mekaniska detaljer. Uppdaterat Sensus-system och längre räckvidd på el i T8 Twin Engine. Största nyheten är att D5 har försvunnit och ersatts med B5. Nej, B:et står inte för bensin utan symboliserar en 235-hästars diesel med mildhybridteknik.

Volvo XC90 T6 AWD Inscription facelift 2020 med Hans Hedberg

Foto: Glenn Lindberg

XC90 T6 AWD Inscription är modellversionen som Hans Hedberg fick lägga vantarna på.

Och priserna har halverats?
– Nja… instegspriset är 619 900 kronor. För det får du en XC90 T5 AWD Inscription. Släng upp ytterligare 40 000 kronor och du får XC90 T6 AWD Inscription. Strax under T6:an ligger B5 AWD i pris – 649 900 kronor. Laddhybriden, det vill säga XC90 T8 Twin Engine, kostar från 819 900 kronor.

Hela provkörningen av uppdaterade Volvo XC90 läser du i Teknikens Värld nummer 16/2019 som finns i en tidningshylla nära dig från och med den 18 juli.

Visa kommentarer