Volvo XC90 T8 Twin Engine blir supermiljöbil – men antagligen inte i Sverige

När Volvo XC90 T80 Twin Engine med 400-hästars laddhybriddrivlina presenterades var det många som blev besvikna. Modellversionen klassas inte som svensk supermiljöbil. Dock har Volvo nu filat på tekniken och kommit ned under den magiska gränsen, men...

När Volvo i slutet av förra året preciserade prestanda- och förbrukningssiffrorna för 400 hästkrafter starka XC90 T8 Twin Engine uppgav man 0,25 liter per mil och 59 gram koldioxid per kilometer (dessa siffror har använts officiellt sedan dess). Fina siffror för en stor suv med 400 hästkrafter, men förtretligt nog inte tillräckligt bra för att bilen ska klassas som en supermiljöbil och därmed kunna bjuda sina ägare på 40 000 kronor i statlig rabatt.

Nu rapporterar brittiska Autocar att Volvo har filat på tekniken i hybriddrivlinan och att de snart, förmodligen på pågående bilsalongen i Shanghai, kommer att presentera nya förbruknings- och utsläppssiffror. 49 gram per kilometer blir den nya utsläppssiffran enligt den brittiska motortidningen. Det skulle i så fall innebära en förbrukning på cirka 0,21 liter per mil.
Det skulle också innebära att den enligt svensk lagstiftning klassas som supermiljöbil (50 gram koldioxid eller mindre). Men framför allt skulle det vara ett slag i ansiktet på Audi som för bara några dagar sedan presenterade Q7 e-tron 2,o TFSI quattro med 367 hästkrafter, 0,25 liter per mil och 58 gram per kilometer, en modell som blir unik för Asien och framför allt Shanghai.

Det är dock inte säkert att XC90 T8 Twin Engine i Sverige och övriga Europa kommer att släppa ut så lite som 49 gram per kilometer. Enligt våra källor har Volvos tekniker finjusterat drivlinan till lägre förbrukning och utsläpp av en enda anledning – för att anpassa sig till den kinesiska lagstiftningen. I 59-gramsutförande har XC90 T8 Twin Engine en räckvidd på enbart elektricitet som uppgår till drygt fyra mil. I Shanghai måste en bil ha minst fem mils räckvidd på el för att kunna ta del av olika förmåner, och för att de kinesiska kunderna ska lockas till XC90 T8 Twin Engine har en optimering varit nödvändig. 49 gram per kilometer är alltså en positiv biverkan i jakten på längre räckvidd.

Volvo XC90 T8 Twin Engine

Foto: Patrik Lindgren

Det som talar emot att Volvo inte släpper 49-gramsversionen i bland annat Sverige är att det vore mycket märkligt att tillverka två identiska, men ändå olika, drivlinor parallellt med varandra. En annan grej som talar emot det är att Volvo på sin hemsida (i bilbyggarkonfiguratorn) för tillfället inte presenterar några förbruknings- och utsläppsuppgifter för XC90 T8 Twin Engine medan alla övriga modellversioner presenteras med sina uppgifter.

Om uppgifterna från våra källor stämmer kan det vara ett tecken på att Volvo ser XC90 som en försökskanin för de med lite tjockare plånböcker (som inte är så känsliga om den är supermiljöbil eller inte) och att de supermiljöbilsklassade modellversionerna kommer först med kommande, mindre och lättare modeller så som S90 och V90.

Du vet väl att du inte får missa inte Sveriges första, riktigt djupgående test av nya XC90 i kommande nummer av Teknikens Värld om tre veckor (nummer 11). I väntan på testet kan du läsa vår digra rapport från provkörningen av XC90 T8 Twin Engine.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer