Den 24 april, på danska Jyllandsringen, inleder STCC sin säsong och Volvo skall försvara sina titlar som de tog i fjol. Både förarmästerskapet och teammästerskapet. De kommer till start i en ”ny bil”.

Volvo C30 i standardutförande fick nyligen en facelift och självklart följer racingbilen det mönstret. Fronten är lägre, längre och bredare. Ny grill, nya andningshål.
Polestar, som sköter tävlandet åt Volvo, har tillbringat massor av timmar i vindtunnel för att optimera det nya ansiktet.
Men de har inte bara stått i tunnel. Totalt sett har äver 300 kilometer lagts på racerbana och det är dubbelt så mycket som en STCC-förare avverkar under en tävlingshelg.
I fjol var Volvo kvalsnabbast vid samtliga deltävlingar men vann bara hälften av tävlingarna. Tillförlitligheten var inte den allra bästa.
Siktet är förstås inställt på en upprepning av fjolåret men även om startfältet minskat till i år finns det gott om kandidater som tänker se till att så inte blir fallet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer