Volvos Torslandafabrik 50 år i dag – ökar kapaciteten med 100 000 bilar

I dag är det på dagen 50 år sedan Volvos Torslandafabrik på Hisingen i Göteborg invigdes. Det firar Volvo med att på jubileumsdagen öppna en ny tillverkningsanläggning som ökar produktionskapaciteten från 200 000 till 300 000 bilar.

1961 tillverkades första karossen i vad som då var Volvos nya fabrik – Torslandaverken, i dag Torslandafabriken. Men det var först 1964 som fabriken invigdes av Sveriges kung Gustaf VI Adolf, närmare bestämt den 24 april 1964. Torslandafabriken fyller med andra ord 50 år just i dag. Det har vi uppmärksammat i den här artikeln samt i bildgallerierna du ser nedan (nya bilder sedan sist, så du inte missar dessa).

För att fira själva årsjubileumet vad passar då bättre än att denna dag inviga en ny era för Torslandafabriken? Det är precis vad Volvo gör. I dag öppnade nämligen Volvo dörrarna till den 24 000 kvadratmeter stora nya tillverkningsanläggningen Torslanda TA3.

I och med den ny anläggningen på Volvos Torslandafabrik ökar man produktionskapaciteten från 200 000 till 300 000 bilar årligen. Ett viktigt steg för att kunna möta de sedan några år tillbaka uppsatta mål, det vill säga att tillverka och globalt sälja 800 000 bilar årligen. I dag säljer Volvo drygt hälften av den siffran.

Första bilmodell att tillverkas i Torslanda TA3 blir nya Volvo XC90 vars produktion sätter igång i höst. Marknadslanseringen äger rum under första kvartalet 2015.

Den nya fabriksanläggningen har cirka 300 robotar som står för en stor del av monteringsarbetet. Men graden av automatisering har minskats jämfört med tidigare och samarbetet mellan maskin och människa har fått större fokus. Det har lett till lägre investeringskostnader, bättre utnyttjande av golvyta samt mindre team med montörer (5-8 stycken jämfört med 15 normalt) vilket ska bidra till högre effektivitet med minskade stilleståndstider. 80 nyanställda montörer beräknas sysselsättas i Torslanda TA3 som räknas som en av världens mest moderna bilfabriker.

Nedan kan du, utöver fantastiska bilder, ta del av historien om Torslandafabriken, från 1960-talet till i dag. På bilden ovan ses Svante Simonsson och Gunnar Engellau vid den första tillverkade Volvo 144, en bil som senare skulle visa sig bli Volvos första miljonsäljare.

Volvos Torslandafabrik 1964-2014

1960-tal
Det var en Volvo Amazon som var först ut från den nya fabriken i Torslanda 1964. Modellen hade då varit i produktion sedan 1957, snabbt blivit populär och hade en annan Volvo-modell, PV544, som främsta konkurrent.
Amazonen var en av de bilar som präglade det svenska väglandskapet under hela 1960-talet och levde ända till 1970. Men när fabriken stängde för semester 3 juli 1970 var dess saga över efter sammanlagt 667 322 tillverkade bilar, med två, fyra och fem dörrar.
Den andra modellen som tillverkades från start i den nya Volvo-fabriken var Volvo P1800, den vackra sportbilen som lanserats 1961. Med hjälp av Roger Moore som Simon Templar i den brittiska tv-serien Helgonet fick P1800 en gloria som fortfarande lyser 50 år senare. I dag är P1800 den mest eftertraktade av Volvos klassiska modeller.
Hösten 1966 presenterades den första helt nya modellen sedan Torslandafabriken öppnats: Volvo 140. Den etablerade på allvar Volvos världsomspännande rykte som ledande på säkerhetsområdet, med nyheter som tvåkrets bromssystem, skivbromsar på alla fyra hjulen, delad rattstång och en kaross med energiupptagande zoner fram och bak
Ett halvår senare kom kombin 145 som kom att skapa en förkärlek för Volvos herrgårdsvagnar, inte bara inte Sverige utan på många marknaden runt om i världen.

1970-tal
1974 kom den modell som skulle komma att symbolisera Volvos Personvagnar under en lång rad av år: Volvo 240. Få bilmodeller har haft en så pass lång livslängd, 240-serien levde fram till 1993 och i Torslandafabriken har säkert över 100 000 bilbyggare under åren bidragit till att rulla ut den över världen.
I början på 1980-talet kom 240-serien med turboladdning – den första turbon från Volvo och i dag en eftertraktad samlarbil.
Mellan åren 1974 och 1982 var 240-serien – tillsammans med sitt sexcylindriga syskon 260 – den enda bilmodell som producerades i fabriken i Göteborg.

1980-tal
1982 fick 240-bilarna dock sällskap av en modell som skulle symbolisera en ny tid för Volvo Personvagnar. 700-serien i form av Volvo 760 kom 1982 och blev två år senare kompletterad av Volvo 740.
Många, framför allt i Sverige, reagerade över storleken – den såg ju så mycket större ut än den 240 man vant sig vid. Men designen lurade ögat, 740/760 hade nästan på millimetern samma längd och höjd som 240.
Den kantiga designen kontrasterade också mot många andra biltillverkares mer rundade former i början och mitten av 80-talet. Den var dock noggrant avvägd för att skapa tidlöshet, goda utrymmen och – vilket förvånade många – god aerodynamik.

1990-tal
1991 var det dags för revolution!
Den var sammansatt av de tre siffrorna 8, 5 och 0: Volvo 850 som lanserades 1991. Ett bilprojekt som var det största och mest kostsamma i Volvos historia och som Pehr G Gyllenhammar beskrev som det viktigaste som hänt svensk industri.
Med tvärställd femcylindrig motor var Volvo 850 något helt nytt, inte minst i det avseendet att det var den första svenskutvecklade, framhjulsdrivna Volvon någonsin. 850-modellen började tillverkas i belgiska Gent, men tillverkning påbörjades senare även i Torslanda.
Det var dock en annan – och mer traditionell – Volvo-modell som var allra först ut på 1990-talet, nämligen 940 och storebror 960 som började tillverkas under decenniets första år.
När millennieskiftet började komma närmare var det dags för 850-seriens efterträdare att ta plats i Torslanda, i form av S70. Året efter, 1998 kom den nya stora sedanen S80. Designad i Volvos studio i Kalifornien utstrålande den en elegans och pondus som få andra Volvo-modeller. Den utsågs också till ”Världens vackraste bil” i ett så designmedvetet land som Italien.
Återigen befäste Volvo sin position som världsledande på säkerhet, framför allt med nyheter som sidokrockgardinen Inflatable Curtain och pisksnärtsskyddet WHIPS – Whiplash Protection System.

2000-tal
Det nya millenniet började hektiskt i Torslandafabriken. Nya V70 och XC70 tog plats på bandet, byggda på samma teknik som S80. 2002 tog Volvo steget in i ett helt nytt modellsegment, det som kallades SUV – Sport Utility Vehicles – och som länge varit en storsäljare i USA. Många kritiker menade att nya XC90 kom för sent till festen, men de skulle få fel.
XC90 var visserligen en sjusitsig och stor bil, men med säkerhet, miljöprestanda, väghållning och användbarhet som en personbil. Kunderna älskade den och priserna bara fortsatte strömma in , bland annat blev den utsedd till ”Truck of the Year” i USA.
Redan innan den första bilen rullade av bandet i Torslanda hade 15 000 order kommit in och snart var produktionen uppe i 60 000 bilar per år.
När den första generationen XC90 går ur produktion senare i år (2014), har den utgjort den största enskilda exportprodukten från Sverige någonsin.

I dag tillverkas sex olika Volvo-modeller i Torslanda: S60, V60, V70, XC70, S80 och XC90. Och lägger vi till V60 Plug-in Hybrid, som med sin högspänningsteknik kräver en egen process, så är de sju. Alla går på samma lina och med en mix som styrs av hur kunder över hela världen har beställt sina bilar – en logistik så komplicerad att den är svår för en utomstående att förstå.
Efter 50 år förbereder sig nu de drygt 3000 anställda inför nästa generations Volvo-modeller, baserade på den helt nya SPA-arkitekturen. Först ut, i början av 2015, blir nya XC90.

Text: Volvo Personvagnar


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer