Gamla hederliga sedanen är det nya coola. Och det är flera tillverkare som hoppas att sedanen kan börja konkurrera med suvar och crossovers. ”Människor som är intresserade av lång räckvidd kan inte bortse ifrån att lägre och mer aerodynamiska bilar är bättre”, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Crossovers och regelrätta suvar. Det är biltyperna som säljer allra bäst just nu. Och självklart hänger tillverkarna på och radar upp nyheter som går i linje med vad kunderna vill ha.
Men lika självklart så finns det de som inte vill göra som alla andra.
– Sedanen är ”fuck you”-tecknet i framtiden. Det är morgondagens tatuering, säger Nissans designchef Alfonso Albaisa.

Albaisa har precis visat Nissans nya konceptbil – en eldriven crossover – på bilsalongen i Tokyo (se bild nedan) men är övertygad om att det finns en motvikt till storsäljarna. Albaisa förklarar att han har data som säger att unga människor som är trötta på suvar är mer öppna för att köpa en sedan.
Unga människor är ofta reaktionära och motvikten till suvarna är de gamla sedanerna. När de väljer bort suven blir valet i stället en sedan.

Nissan Ariya Concept

Nissan visade nyligen elektriska crossovern Ariya Concept på bilsalongen i Tokyo. Inget som lockar de unga köparna?

En som hoppas att Alfonso Albaisa får rätt är Volvos vd Håkan Samuelsson. Han hoppas att allt tuffare utsläppskrav kommer att få fler att upptäcka de lite bränsleeffektivare sedanerna
– Människor som är intresserad av en längre räckvidd kan inte ignorera att lägre bilar som är mer aerodynamiska är bättre, säger Håkan Samuelsson till branschtidningen Automotive News.

– Därför blir jag inte förvånad om de marknadskrafterna betyder en comeback för mindre sedaner, speciellt för dem som inte behöver en större suv.

Volvo bygger nya S60 i nya bilfabriken i USA och väntas exportera hälften av produktionen till övriga världen.
I Europa minskade försäljningen av mellanklassbilar i segmentet med 25 procent mellan åren 2015 och 2018. För premiumbilar var minskningen 18 procent under samma period. Lägg till det en kraftig minskning av försäljningen av kombimodeller de senaste åren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer