I början av 2026 rullar Volkswagen-koncernen ut nästa generation förbränningsmotoriserade bilar, en generation som, med några få undantag, sägs bli den sista av sitt slag.

– Våra kolleger arbetar på den sista plattformen för fordon som inte är koldioxidneutrala. Vi fasar gradvis ut förbränningsmotorer till ett absolut minimum, sa Volkswagen-gruppens chefsstrateg Michael Jost under en industrikonferens i Tyskland under tisdagen.

Enligt Bloomberg News sa Michael Jost att Volkswagen kommer att modifiera sin förbränningsmotorteknik i samband med den nya plattformen under nästa årtionde, men att det efter 2050 kan finnas kvar enstaka bensin- och dieselmodeller i regioner där laddningsinfrastrukturen inte är tillräcklig.

Volkswagen-chefen nämnde även problematiken med dålig luft i större städer. Han menade att detta kan man komma till rätta med med renare motorer. I stället ser han en betydligt större fara i koldioxidutsläppen som bidrar till den globala uppvärmning som ska regleras via det klimatavtal som förhandlades fram i Paris 2015 och som trädde i kraft den 4 november 2016. Michael Jost sa att Volkswagen är fast beslutna att följa det avtalet genom att snabba på lanseringen av fordon som sänker eller helt tar bort farliga utsläpp.

– Ja, vi har ett tydligt ansvar här. Vi gjorde misstag, sa han också och syftade på utsläppsskandalen med miljontals dieselbilar som fick namnet dieselgate.

Volkswagen har och kommer de närmaste åren att satsa hundratals miljarder kronor på självkörande teknik och framför allt helelektriska bilar. Nästa år marknadslanseras Audi e-tron och Porsche Taycan, och året därpå är det dags för den omtalade, C-segmentstora I.D. Neo att debutera. Nämnda tre bilar är bara ett axplock av alla de elbilar som koncernen har på gång de inom en väldigt snar framtid.

Visa kommentarer
NUVARANDE VW-chef säger att nästa generation förbränningsbilar blir de sista
NÄSTA Mercedes-AMG GT facelift officiell med ny värstingversion