INTERVJU. Volkswagens försäljningschef Jürgen Stackmann hyllar Sverige för det unika sättet vi har hanterat coronakrisen. När resten av Europa står helt stilla ökade Volkswagen sin försäljning i Sverige under mars månad. Nu hoppas Stackmann att Volkswagen ska kunna starta alla sina fabriker redan den 20 april.

Hela bilvärlden står stilla för att försöka minska spridningen av coronaviruset. Men Volkswagens försäljningschef Jürgen Stackmann kan ändå se en rad positiva saker mitt i krisen. Bland annat hyllar Stackmann Sverige som lyckats hålla uppe sin bilförsäljning på bra nivåer. Volkswagen har också sett en ökad trafik på internetsidor både hos importören och hos återförsäljarna.
I Kina, där en del av verksamheten är i gång igen och livet gått tillbaka till någorlunda normalt läge, hoppas Stackmann att försäljningen ska kunna nå vanliga nivåer i maj eller juni.
Stackmann ser tydliga signaler på att coronakrisen kommer att förändra bilbranschen i grunden och för alltid.

– Vi måste lära oss att leva med corona och vi anpassar nu våra fabriker för att få igång verksamheten på ett nytt sätt. Det handlar om att ordna rengörning, att fler arbetar hemma och vi tar beslut på ett nytt sätt. Vi ser också att kundernas beteende förändras, mer görs online och både kunder och återförsäljare sköter sina kontakter utan att träffas. Det här är saker som kommer att bestå även efter krisen.

– Jag är ändå positiv. Jag har aldrig förr haft så mycket kontakt med mina medarbetare runtom i världen och det är nu det syns vilka som löser problem i stället för att diskutera om dem. Vi ser också många innovationer bland återförsäljare som hittar på nya sätt att visa bilar och kontakta kunder online, säger Stackmann.

LÄS OCKSÅ: Volkswagen blöder 22 miljarder kronor i veckan

Nya Volkswagen Golf tillverkas i Wolfsburg-fabriken

Foto: Volkswagen

Volkswagens produktion står stilla i större delen av världen. Här ses nya Golf tillverkas i världens största bilfabrik, det vill säga Volkswagens fabrik i Wolfsburg.

Krisen kan också komma att påverka vilka bilar vi väljer i framtiden.

– Efter andra kriser så har efterfrågan på mindre och billigare bilar ökat, så kan det bli nu också. Vi ser också ett ökat intresse för rena ytor och kanske tänker fler använda en egen bil i stället för att åka kollektivt.

Det låga bensinpriset tror Stackmann inte kommer att förändra efterfrågan.

– Vi tror att elbilens fördelar är bestående och att intresset för dem inte påverkas av att bensinpriset är lågt under en kort period. Vi räknar med att priset kommer att stabiliseras snart igen.

Om Volkswagen lyckas starta sina fabriker redan den 20 april handlar det om en mjukstart men med en så snabb ökning av takten som möjligt. Målsättningen är att arbeta ifatt produktionsbortfallet och att krisen inte ska påverka försäljningen av elbilar.
Volkswagen tänker också stå fast vid sitt mål att sänka koldioxidutsläppen och nå EU:s 95-gramsgräns för 2020.

– Jag tycker inte att vi ska ta den här krisen som anledning till att ändra vår kurs. Planen är att vi ska klara vår mix av elbilar och förbränningsmotorer som tänkt.

LÄS OCKSÅ: Volkswagens vd menar att vi måste lära oss leva med viruset

Tillverkninge av Volkswagen ID.3 förseriebilar

Foto: Volkswagen

Volkswagen siktar på att hålla tidplanen för elbilen ID.3, även om projektet har stött på problem inför sommarens lansering.

Volkswagen har haft problem med framför allt mjukvaran till elbilen ID.3 men även här är Jürgen Stackmann fast besluten att hålla tidsplanen. ID.3-bilarna ska levereras som planerat till sommaren och den ska levereras med en mjukvara enligt löftet till kunderna. Sen ska bilen kunna uppdateras efterhand.

– Vår utvecklingsavdelning har gjort väldigt mycket på kort tid. Vi har visat nya Golf som var ett stort steg, samtidigt utvecklade vi en ny plattform för elbilar och ID.3. Det har varit en stor press och vi lär oss hela tiden.

Volkswagen arbetar nu med att anpassa fabrikerna till en ny vardag där coronaviruset ska hanteras och med att förbereda för produktionsstarten i april. Hela underleverantörsledet ska synkroniseras och Stackmann ser gärna att resten av Europas industri kan samordna sina igångsättanden då allt hänger ihop.

– Det är viktigt att bilindustrin kommer igång igen, vi är motorn i Europas ekonomi och vi kan visa människor att det går att komma över det här.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer