Vi fortsätter vår resa genom Östtyskland med anledning av att det är jämnt antal år sedan Berlinmuren föll. Ett knappt halvår efter murens fall besökte Teknikens Värld Wartburg-fabriken i östtyska Eisenach. Här bjuder vi dig på vårt unika reportage från maj 1990.

Wartburg, Dixi, BMW, EMW, Wartburg och snart Opel. Det är kortversionen av historien om bilfabriken i östtyska Eisenach, där den första bilen byggdes redan i slutet av 1800-talet.

Wartburg säljer i motsats till Trabant fortfarande bra i DDR. Men inom tre år ska Wartburg-tillverkningen ha ersatts av efterföljaren till Opel Kadett. Nya vindar blåser i Eisenach, där Luther en gång översatte Bibeln. Den förhatliga säkerhetspolisen Stasi har utrymt sin villa och alla hemliga poliser har stuckit från stan.
– Det var nog bäst för dem själva, menade den kvinnliga bartendern på Park Hotel när vi frågade vad som hänt med Stasi-poliserna efter demokratins intåg i Östtyskland.
– Och häromdagen dök kvinnan som ägde hotellet före kriget upp här och krävde att få tillbaka det, fortsatte hon.

Wartburg-fabriken i Eisenach, DDR, 1990

Foto: Teknikens Världs arkiv

BMW ägde Wartburg-fabriken innan den konfiskerades, men har ännu inte begärt att få den tillbaka.
På fabriken har det än så länge inte hänt så mycket, förutom att alla 150 partifunktionärer – som höll personalen i schack – har fått sparken. De erbjöds jobb i produktionen men avböjde.
Flykten och flytten västerut märks när vi vandrar längs det löpande bandet i den slitna fabriken. 500 gästarbetare från Moçambique och 600 från Vietnam har till viss del fyllt vakuumet efter folkvandringen över gränsen.
Närvaron av 500 mörka män från Moçambique har lett till raskravaller i den lilla staden Eisenach. Kärlekskranka östtyskar har känt sig utkonkurrerade i kampen om de östtyska flickornas gunst.
Totalt arbetar 9 500 personer med att bygga Wartburg-bilar. De producerar 75 000 bilar om året, fördelat på 60 000 limousiner och 15 000 kombivagnar. Dessutom tillverkas 300 000 Volkswagenmotorer. Majoriteten av motorerna exporteras till Västtyskland.
När vi i Sverige fortfarande spikade ihop hästkärror byggdes en bil i Eisenach. Den 3 december 1896 stod den körklar. Den hette Wartburg och hade 4-takts svansmotor och 3-växlad låda. Toppfarten var 40 km/h.
Från 1904 hette bilarna Dixi. 1927 köpte Eisenacher Dixi-Werk licensrättigheterna till Austin Seven. Den producerades i 9 308 exemplar fram till 1929, då BMW köpte fabriken.
BMW ägde och drev bilfabriken ända till den tyska kapitulationen 1945. Under kriget tillverkades där bland annat delar till de fruktade V-1-bomberna.
Efter 1945, när Eisenach hamnat i den ryska zonen, fortsatte några entusiaster vid fabriken att bygga bilar som de kallade BMW. Det stoppades av moderfabriken i München, som stämde återförsäljaren av öst-BMW i västtyska Stuttgart inför domstol.
Öst-BMW förlorade processen och döptes om till EMW. Bayerische Motoren Werke blev Eisenacher Motoren Werke, men bilarna såg ungefär likadana ut för det.
I svensk litteratur är EMW känd genom kriminalpolisen Gunvald Larsson, som körde det märket i Sjöwall/Wahlöös tio deckare.

Wartburg-fabriken i Eisenach, DDR, 1990

Foto: Teknikens Världs arkiv

1953 flyttades tillverkningen av IFA F9 (DKW) från Zwickau till Eisenach, men EMW-produktionen fortsatte i liten skala fram till 1955. IFA F9 fick 1955 en ny kaross och ett nytt namn; Wartburg. Det blev en ganska stor 4-dörrars bil, som bland annat exporterades till Sverige. Till den bilen konstruerades även en 4-cylindrig vattenkyld boxermotor, men fabriken fick inte resurser att serietillverka den.
– Det var mycket tråkigt, säger Horst Ihling, presschef på Automobil Werke Eisenach (AWE) som Wartburg-fabriken heter i dag.
– Hade vi haft boxermotorn hade vi lyckats mycket bättre med vår export än vad vi gjorde.
– Mina vänner trodde att jag var dum i huvudet när jag, som på den tiden arbetade på konstruktionsavdelningen, inte kunde hitta på en bättre motor än tvåtaktaren. Jag var ju förbjuden att säga att vi inte fick tillverka vad vi egentligen ville, fortsätter Horst Ihling när vi slår oss ner i ett elegant konferensrum i Wartburgs bilmuseum.

Han har arbetat vid fabriken sedan 1951. Först som lärling och sedan i fabrikens regi utbildad till diplomingenjör. Ett tag på 1960-talet var han också chef för tävlingsavdelningen.
Horst Ihling kan allt om Wartburg. Han har skrivit en gör-det-själv-bok om hur man reparerar sin Wartburg och han har också byggt upp bilmuseet och personligen spårat upp alla klenoderna som står där nu.
När vi besöker honom har den tyska biltidningen Auto Motor und Sport just publicerat ett reportage om Wartburg-fabriken och jag frågar honom om han har läst det.
– Nej, vi kan fortfarande inte köpa den och inte heller andra tidningar från väst (mars 1990, reds anm). Förr fick vissa betrodda personer, som jag själv, läsa västtyska biltidningar med tre månaders fördröjning. Först skulle ledningen för IFA-kombinatet läsa dem och se om det var lämpligt för oss att läsa dem.

Wartburg-fabriken i Eisenach, DDR, 1990

Foto: Teknikens Världs arkiv

Har ni besökt bilfabriker i väst någon gång?
– Ja, nyligen var jag hos Mercedes i Untertürkheim, men dessförinnan aldrig.

Han berättar om sin villa, som han själv byggde för 20 år sedan.
– Jag har fortfarande ingen telefon hemma. Televerket har inte haft tid att dra en ledning dit under de här 20 åren, trots vi är ett hundratal villaägare som bor i området.

Det är lätt att känna sympati för honom när han berättar om sina vedermödor. Han behöver inte försöka sälja oss på att hans bil är bäst. Det är den inte och han vet om det och vågar säga det.
Vad tror ni, herr Ihling, om framtiden?
– Jag vet inte. Det som oroar mig mest är vad växelkursen för våra östmark blir. Har man som jag sparat pengar under ett helt arbetsliv kan ju ens besparingar helt raderas ut om det vill sig illa.

Snart kommer Opel till stan och tar över verksamheten och Wartburg blir ånyo ett minne blott. Wartburg, som blev Dixi, som blev BMW, som blev EMW, som blev Wartburg – som blir Opel.
Är det slutet på historien?

Wartburg-fabriken i Eisenach, DDR, 1990

Foto: Teknikens Världs arkiv

Detta reportage skrevs av Ronald Niklasson, fotograferades av Claes Johansson och publicerades i Teknikens Värld nummer 12/1990 som utkom 25 maj 1990, endast ett halvår efter murens fall.

Vill du läsa vidare i samma ämne, bilindustrin i forna Östtyskland, rekommenderar vi dig vårt reportage från Trabant-fabriken samt våra provkörningar av Wartburg och Trabant.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer