Bandag Mantorp 12 maj 2013 – film och bilder

Teknikens Värld och Michelin anordnade bandag på Mantorp 12 maj 2013. Över 100 förare kom med sina bilar för att ha skoj och lära sig mer om bankörning, däck och mycket annat. Se filmen och bilderna från dagen.

Saab 9-3 från förr och Nissan GT-R från nu. Ford Mustang Shelby GT och Ford S-Max.Christer Nordlund, 74 år gammal och med racingbakgrund. Jocke Norberg som spöat pappa i go-kart och nu börjar snegla åt bankörning med familjens BMW 330i (med pappa i passagerarsätet). 

Allt och alla möttes på vår bejublade trackday på Mantorp!

Vår personal med röda jackor och skyltar med röd, grön och gul färgmarkering tog emot på Mantorp Parks gigantiska parkering. Vår samarbetspartner Michelin var klädd som han brukar. Vit och tjock, ni vet. Våra civilklädda Michelinkamrater hjälpte nyanlända med att kontrollera däcktryck. Klockan var betydligt mindre än 09.00 på söndagsmorgonen när de allra flesta hade anlänt, parkerat sin bil i rätt grupp och klivit ur för att begrunda skådespelet. En bättre blandning av bilar hittar man inte hos den mest sekulära bilhandlare. Mest iögonfallande var Bengt Petterssons orangea Ford Mustang Fastback från 1965 med Boss 302 V8 på 450 hästkrafter, men betydligt bättre chassi än ursprungsmodellen. 

– Den är nyss ombyggd faktiskt, jag ville ha en bra trackdaybil i gammal skepnad, och trots att den inte är helt färdigbyggd går den väldigt bra, säger Bengt Petterson som dessutom var mycket nöjd med vårt arrangemang. 

– Ett jättebra arrangemang, man träffar mycket trevligt folk, och man får köra mycket bil!

Han var inte ensam om att tycka att vår trackday var bra. Tillsammans med vår samarbetspartner Michelin delade vi ut ett utvärderingsformulär för att få veta vad vi kan göra bättre nästa gång, och betyget gladde oss något alldeles enormt: 4,87 i snitt. Av 5 möjliga. Vi siktar förstås på att göra det till en fempoängare rakt igenom vid nästa tillfälle (men vi är glada att ni som var där gillade dagen!). Efter uppradning av bilar enligt gruppindelning, tre grupper med cirka 30 bilar i varje, började vi med en presentation av schema och instruktörer. Därefter började dagens inlärning. Vi vill nämligen bjuda på kunskap. Att ni som våra gäster ska åka hem från en rolig dag på racerbanan med ny kunskap. Det kan vara rätt linje genom Mantorps luriga kurva Parisern, hur man tar chikanen på bästa sätt eller hur stor skillnad det egentligen är mellan att behålla vinterdäcken på en månad extra efter att de egentligen skulle ha bytts till sommardito. Just det visade Michelin och Driver Training upp på en av förmiddagens stationer.

– Vi kör på en våt vägbana och bromsar vid exakt samma ställe – men med två olika däcktyper. En bil rullar på dubbfria vinterdäck och en på sommardäck. Skillnaden är faktiskt slående, det diffar 10-15 meter i bromssträcka, och även rutinerade bilförare blir förvånade, säger Per Johansson på utbildningsföretaget Driver Training.

I ett av konferensrummet högst upp i Mantorp Parks vipläktare går Teknikens Världs däckexpert Linus Pröjtz och Michelins Arne Sköldén igenom hur däcket är konstruerat och vilken stor kompromiss ett däck ändå är då det ska kunna hantera allt som ställs i dess väg. Vikten av rätt däcktryck poängterades och den negativa påverkan som fel däcktryck ger underströks.

I rummet intill luktar det betydligt mer racing. Vår testlagsmedlem och internationelle racingföraren Fredrik Lestrup (senast för några veckor sedan 23:a totalt, bästa icke GT3-bil, och klassegrare i en Audi TT RS i Nürburgring 24-timmars) drillar säkerhet och spårval vid bankörning i allmänhet och på Mantorp i synnerhet.

Efter en lunch med mycket trevliga samtal om vad som egentligen är bäst vid bankörning, låg vikt och högt hästkraftantal eller lågt pris och lite färre hästar, är det dags att dra på hjälmen, starta motorerna och försöka hålla hornen innanför taket åtminstone...

Efter första gruppens första körpass träffar vi Kenneth Claesson, som blivit skjutsad i brorsan Christer högerstyrda Lotus Elise 111 R.

– 8 av 10 på obehagligtskalan, men väldigt kul!, säger han.

Lotusägaren Christer (som för övrigt vann vår facebook-tävling och fick sin startplats i vår trackday på så sätt) importerade sin Lotus från England efter att ha kört långlopp, folkrace och till och med bracket racing. Han är säker på sin sak:

– Ingenting är så roligt som det här!

Fyra körpass om 15 minuter per ekipage var målet, vilket kanske inte låter så mycket. Men tio varv med hårda inbromsningar och full gas tar ut sin rätt på både förare och bil, så det är fullt tillräckligt. Vilket även visade sig när vi gick runt bland deltagarna och frågade om de önskade mer körtid.

– Nej, men däremot skulle vi gärna åka mer på banan med instruktör som visar bästa spåret runt Mantorp.

Det fixar vi såklart! Inte ska ni, våra kära läsare, behöva trängas i bara en Porsche Panamera och en Audi RS4. Nästa gång slår vi till med fler medåkningsbilar!

Anmäl dig redan i dag till nästa bandag

22 september på Mantorp Park!

TIPS! Vill du att andra ska se din bankörning på film kan du tipsa om länken till den här sidan eller bädda in filmklippet på din blogg eller i ett forum. Klicka på knappen "Dela" i videospelaren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!