Whiplashskydden i personbilarna blir allt bättre. I ett nytt internationellt test får 51 procent av bilarna det högsta betyget. För fem år sedan var siffran 16 procent.

Vi kan känna oss allt tryggare i bilköerna. Om olyckan skulle vara framme så erbjuder dagens bilar betydligt bättre skydd vid påkörning bakifrån än för bara några år sedan. I ett test som presenteras av IIWPG, International Insurance Whiplash Prevention Group där försäkringsbolaget Folksam medverkar, får drygt hälften av alla testade bilar högsta möjliga betyg.

Whiplashskydden har testats av engelska Thatcham som är en samarbetspartner i IIWPG. Av 237 testade bilmodeller fick hela 51 procent det högsta betyget på betygsskalan. 20 procent bedömdes som acceptabla, 20 procent som bristfälliga och 9 procent som direkt dåliga. Enligt Folksams rekommendation ska man bara välja bilmodeller som får det högsta betyget.
– Det är glädjande att utvecklingen av whiplashskydd har gått så snabbt framåt. 2005 uppfyllde bara 16 procent av modellerna Folksams krav, 2008 hade andelen ökat till 35 procent, och i årets test får hela 51 procent godkänt. Det är tydligt att konsumenttesterna har fått tillverkarna att prioritera utvecklingen av whiplashskydd, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef Folksam.

Några av de bilmärken vars modeller får bäst betyg är Alfa Romeo, Audi, BMW, Mercedes, Saab och Volvo. För Citroën, Daihatsu, Ford, Land Rover, Opel och Suzuki gick det värre. Flera av dessa märkens modeller får underkänt resultat i testet som går till på så sätt att först bedömer huvudstödets geometriska placering. De modeller som får godkänt i det första steget får gå vidare till krockprovet där bilstolen körs på en släde i 16 km/h. Därefter mäts de krafter
som inverkar på krockdockans nacke. Liknande tester har tidigare visat att skyddet inte är lika bra för alla. De flesta whiplashskydd skyddar inte kvinnor lika bra som män.
– Vi behöver fortsätta att jämföra resultat från krocktester med studier från verkliga olyckor för att klargöra hur väl testerna speglar verkligheten. Stämmer inte resultaten måste utvärderingen av testerna omvärderas, säger Anders Kullgren.

Extern länk

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer