Första intrycket #527

Kvaliteten är överraskande hög. Har du pengarna så vågar du faktiskt köpa dig en Wiessmann. Motor och drivlina samspelar fint i detta monster. Men räkna med stötig komfort som gör att bbilen inte lämpar sig för några långresor. Hellre då susa fram längs somriga landsvägar.

Basfakta

Pris
Från 1.080.000 kr

Motor
Längsmonterad V8, 4 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 93/88,3 mm, volym 7.799 cm3. Max effekt 367 hk (270 kW) vid 6 300 r/min. Max vridmoment 490 Nm vid 3 400 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Fjädring/hjulställ Aliminumstomme med individuell fram och bak med dubbla triangellänkar, ytterligare längsledarmar bak.

Styrning
Kuggstångstyrning, servo 2,5 rattvarv, vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälgbredd 10 tum, däck fram 245/35 R20, bak 275/30 R20

Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 206, längd 423, bredd 185, höjd 119, spårvidd fram/bak 156/162. Tjänstevikt 1 190.

Fartresurser*
Toppfart 280 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,6 s.

Förbrukning*
Blandad körning 1,17 l/mil

*Enligt tillverkaren


Galningen från Dülmen

Hittills har Wiesmann endast byggt en öppen roadster med rak sexa som kraftpaket. Men nu kommer en coupé med en rejäl BMW V8:a och ett fantastiskt chassi. En riktig körmaskin.

Först skrattade alla åt bröderna Friedhelm och Martin Wiesmann från Dülmen, en liten stad belägen fyra mil söder om Münster. Den förste är återförsäljare av BMW, den andre ingenjör. Tokstollar som ville bygga sina egna bilar. Det kunde ju bara sluta med konkurs. Men icke och tvärtom. Numera står folk i kö för att kunna köpa en bil, accepterar snällt leveranstider som gärna kan vara ett år, och att pruta är det ingen som tänker på.
Som grädde på moset har modellutbudet fördubblats: Utöver den redan kände Wiesmann roadstern (se TV 26/04) finns numera   också en coupé. Wiesmann GT heter den sistnämnda bilen. Karossen består liksom av roadsterns av glasfiberarmerad plast.
Vid årets slut ska ungefär 20 bilar vara levererade. I nästa år ska de vara mellan 60 och 80 GT och lika många roadsters, en fördubbling av produktionen alltså. Mer om detta senare.
Nu rullar nämligen bilen runt hörnet. Den ägs av Martin Wiesmann och är förseriebilen med produktionsnummer fyra. Vilket betyder, att den har kommit en bra bit iväg från den rullande provbänken, men är på vissa områden inte i höjd av det önskade nivå. En dörr skarvar lite gran. Men det är petitesser som ska vara botade på de redan levererade kundbilarna.
Och nu gäller det bara att komma in i bilen. Vilket är inte så lätt, ty innan jag kan ta plats i det ganska trånga sätet, gäller det att komma över en tröskel som är både hög och bred. Väl inne kan jag elektriskt justera stolen i både höjd, längd och ryggstödets lutning. Däremot går det inte att justera sidospeglarna inifrån.

Turligt nog klarar jag mig med skostorlek 42 och ganska smala fötter. Det är nämligen inte bara trångt i sittbrunnen, utan även omkring pedalerna. Jag klarar mig, men med en fot model stor och bred är risken överhängande att köra Wiesmann GT ofrivilligt som en gammal rallyräv, nämligen gasa och bromsa samtidigt. Men de här teoretiska funderingarna blir omedelbart ointressanta efter jag har tryckt på startknappen. Under den långa huvan mullrar en V8.
Ljudet, förstärkt av ädelstålavgasrör, låter mycket lovande. In med den första av de sex växlar. En försiktig vända på den med bilar fyllda gården. Hellre backar jag en gång extra. Jag måste först vänja mig med bilen, och överskådligheten är definitivt inte bilens starka sida. Men det tar bara några hundra meter till den rätta känslan infinner sig. Nu reagerar jag också på en annan konsert. Maskineriet sjunger melodien, kugghjul som jobbar och överför krafterna från motor till drivaxel.
Det verkar som om bilen bara väntar på att kunna sträcka ut benen, pardon, hjulen, på riktigt. Men än så länge gäller återhållsamheten, vi är fortfarande inom tätorten. Och här i Münsterland cyklas det mycket och ibland efter helt egna regler.
Men nu slutar bebyggelsen och det är som om startflaggan har sänkts. Bilen tar sats, och det rejält. Motorn har nämmligen i ordets bästa mening en ganska lätt match med GTn: bilen vägar bara 1200 kg, och den 4,8 liters stora V8 från BMW bjuder på 367 hk. Visserligen kunde jag inte kontrollera fabriksuppgifterna, men 0- 100 km/t på 4,6 sekunder och en maxhastighet av 280 km/t verkar trovärdiga. Sådanna prestanda ställer förstås höga krav på väghållning.
För att klarar av kraven har GT:n fått ett monocoque-chassi i aluminium. Bortsett från den rejäla vridstyvheten får man en ganska lätt bil på köpet. Monocoquen väger 110 kilo, vilket är 60 kilo mindre än roadsterns rörram.
Följden blir att GT:n bara är 70 kilo tyngre än roadstern, fastän den är 27 cm längre, 11 cm bredare och 3 cm högre.
Vridstyvheten märks vid första s-kurva som medger lite högre hastighet. Och samtidigt uppdagas en annan trevlig konstruktionstanke, nämligen den idealiska viktfördelningen 50:50. Bilen känns helt enkelt inte tung på framaxeln, som annars kann vara fallet vid kraftigt motoriserade bilar med bakhjulsdrift.
Själva chassit består av egenutvecklade komponenter. Framme är det dubbla triangellänkar, bak dito med ytterligare längsledarmar. Chassit håller även vid forcerad kurvtagningen bilen på vägen. Företagets logotype, en gecko, sitter inte för intet på huvan. Den som någon gång har väckt en gecko, har säkert blivit imponerad av djurets förmåga att springa upp och ner på lodrätta väggar. Samtidigt som den lilla ödlan verkar vara som fastklistrad på väggen rör den sig blixtsnabbt. Om föraren överskattar både sin talang och bilens egenskaper, finns inom vissa begränsningar, en nödlina i form av ESP som givetvis kan kopplas ur.
Att provocera fram en bredsladd kräver mycket. Men ett sådant beteende känns helt fel i den här bilen. För även om det är lätt att se den långa huvan som en fallo-symbol, är en Wiesmann definitivt ingen penisförlängare.
Tvärtom, bilen skryter aldrig med sitt pris, och eftersom den byggs i så pass liten skala är det inte många som känner till priset. Sedan bidrar formerna, som påminner mycket om klassiska engelska bilar till omgivningens hållning. Den utlöser knappast avundsjuka, och risken för att någon med flit gör en repa i lacken bedömer jag som minimal. Däremot är risken för „vill-ha-begär“ överhängande. Och att det i så fall blir en långtidsinvestering blir klart genom att av en ren slump har en ganska tidig Wiesmann roadster kommit in och är till salu. Och den står sig ganska bra efter 11 år, inte precis en symbol för korttidstänkandet.

Vilket gäller för övrigt är hela företagsfilosofien. Istället för att jaga fina siffror för kvartalsraporter tänkar bröderna Wiesmann långsiktigt. Det är inte deras sak att blåsa upp produktionen för att tillmötesgå den stigande efterfrågan. De vet, att det skulle bara vara möjligt på bekostnad av kvaliteten, som i sin tur skulle skada firmans rykte. Istället är det organsisk tillväxt som gäller. Vilket betyder, att Wiesmann, som i nuläget har 64 medarbetare, varje månad nyanställer två medarbetare för att klara produktionen av GT-modellen. Nästa år ska arbetsstyrakn vara upp i 85 personer.
Wiesmann sticker inte under stolen med att de har en del kvar att lära sig vad det gäller optimering av produktionen. Men samtidigt poängterar presstalesman Frank Pfirrmann att Wiesmann ser sig själv som en manufaktur, inte som en fabrik. I praktiken betyder det, att hela 65% av produktionen sker inomhus. Det beror dels på, att de mängder som Wiesmann efterfrågar är för små och därför ointressanta för de stora underleverantörer, dels att Wiesmann på detta sättet lätt kan tillmötesgå även ganska sällsynta önskemål av deras kunder. Som exempel kan nämnas kabelstammen, som lindas individuell för varje bil enligt den önskade extrautrustningen. Eller de skinnklädda sätena som ocksås sys i Dülmen. Till varje bil sparas en bra bit skin för att vid behov kunna reparera en skadan som exempelvis har uppstått efter ett brandhål efter en olyckligt tappad cigarett. I Dülmen har man uppfattningen att det är ganska onödig att byta hela inredning bara för att det har hänt ett litet missöde.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer