Ny månad betyder summering av föregångende månads bilregistreringar, och för oktober ser vi att bonus-malus fortfarande påverkar, så även biltillverkarnas anpassning till den nya WLTP-standarden.

28,1 procent färre personbilar registrerades i Sverige under oktober månad jämfört med samma månad ett år tidigare. Hittills i år, januari till och med oktober, ligger antalet registreringar 2,25 procent under fjolårets nivå.
Anledningen till att siffrorna är så dystra är framför allt det nya skattesystem som trädde i kraft den 1 juli i år och som gjorde att många valde att köpa ny bil i god tid innan för att inte drabbas av högre skatt. I flera fall handlar det om väldigt många extra tusenlappar om året, se hela vår lista här. Därför var registreringarna innan sommaren rekordhöga medan de månaderna efter har varit väldigt mycket lägre än tidigare år.
En annan anledning till de låga siffrorna är bilbranschens omställning från NEDC till WLTP, det vill säga en ny mätmetod för att ta reda på bilars bränsleförbrukning och utsläpp av koldioxid.
Flera biltillverkare har haft tufft att anpassa sig till den nya standarden vilket har lett till förseningar i produktionen, och det har i sin tur också påverkar antalet bilregistreringar i viss mån. Det syns även ute i Europa där nybilsförsäljningen i höst har sjunkit kraftigt. Där har inte det nya skattesystemet, som kallas bonus-malus, påverkat eftersom det är en svensk konstruktion.

Laddat
Antalet laddbara bilar, det vill säga laddhybrider och elbilar, ökade i oktober med 22,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år är uppgången 51,7 procent.
De laddbara bilarna stod för 11,4 procent av det totala antalet nybilsregistreringar. Det är 4,7 procentenheter mer än i oktober 2017. Hittills i år står de laddbara bilarna för 7,4 procent av det totala antalet registrerade bilar.

Mest registrerade laddbara bilen i oktober var Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid. Den skuggades av Kia Optima Plug-in Hybrid som placerade sig strax före elbilen Renault Zoe. Först på fjärde plats hittas tidigare listettan Volkswagen Passat GTE som dras med väldigt långa leveranstider.

Toppen
Volvo och Volkswagen dominerade, som så många gånger förr, registreringstoppen. Bäst av alla gick Volvo S90 och V90 med Volkswagen Golf hack i häl.

  1. Volvo S90/V90 1 265 st
  2. Volkswagen Golf 1 130 st
  3. Volvo S60/V60 954 st
  4. Volkswagen Passat 654 st
  5. Volvo XC60 618 st

LÄS OCKSÅ: Biltillverkare misstänks redan nu manipulera de nya utsläppstesterna

Visa kommentarer
NUVARANDE WLTP-övergången påverkade bilstatistiken
NÄSTA Volvo Cars och kinesiska Baidu i samarbete kring självkörande elbilar