Klassiska brittiska bilbyggarfirman fick det tufft i samband med omställning till WLTP i Europa. Deras modellutbud på den europeiska kontinenten halverades i ett nafs.

Fjolårets omställning från NEDC till WLTP skörade många offer. Några bilar fick sänkt effekt, andra försvann helt. Ett exempel är Audi S5 som inte längre erbjuds med bensinmotor i Europa. Numera har den dieselmotor under huven. Ett annat exempel är BMW M3 som tack och lov inte fick dieselmotor utan ströks helt och hållet.

Även mindre biltillverkare drabbades av de hårdare utsläpps- och förbrukningstestförfaranden som trädde i kraft i fjol höstas. En av dessa är brittiska Caterham. Innan WLTP-införandet hade de följande fyra Seven-modeller i sitt europeiska utbud; 165, 275, 355 och 485.
Endast två av dessa klarade man av att WLTP-certifiera, nämligen lättviktsmodellerna 275 och 485.

Caterham rekord

Det brittiska Caterham-utbudet är 150 procent större än det på europeiska fastlandet.

I och med att 60 procent av Caterhams försäljning sker utanför det brittiska öriket är det halverade modellutbudet kännbart, även om man säljer fler modeller på andra marknader. I exempelvis USA saluförs sju modeller.

Hemma i Storbritannien, som ännu ingår i EU, säljer man fortsatt fem modeller i form av Seven 270, 310, 360, 420 och 620. Där behöver inte modellerna WLTP-godkännas då Caterham faller under Individual Vehicle Approval, typgodkännande av modeller från lågvolymstillverkare.

Visa kommentarer