Teknikens Världs Erik Wedberg har tittat närmare på Volvo XC40 Recharge i samband med världspremiären i Los Angeles och vad många nu undrar över är hur elbilen upplevs? Vi låter Erik berätta.

På torsdagskvällen var det så dags för Volvo att presentera märkets första riktiga elbil. På scen rullade XC40 Recharge fram. I världspremiärutförande hette modellen XC40 P8 AWD Recharge R-Design, det vill säga toppversionen för 699 000 kronor som betyder två elmotorer på sammanlagt 408 hästkrafter och 660 newtonmeter samt ett 78 kWh-batteri som ger cirka 40 mils körning per full laddning. Drivlinan känns igen från koncernsyskonet Polestar 2 som avtäcktes redan i februari.

LÄS MER: Allt om Volvo XC40 Recharge

Vid världspremiären i Los Angeles närvarade Teknikens Världs Erik Wedberg som kommer att berätta mycket mer om elbilen i nästa nummer av tidningen, så missa inte det. Men redan här och nu berättar han lite om vad vi har att vänta oss när modellen kommer till Sverige om sisådär ett år.

Hej Erik, vad är dina intryck från Volvos elbilspremiär?
– Att det var förvånansvärt lite fokus på själva elbilen. Håkan Samuelsson och de andra Volvo-representanterna pratade lika mycket om företagets nya klimatmål och laddhybriderna som ska samlas under det nya samlingsnamnet Recharge.

– När det gäller namnet tycker jag att Volvo stökar till det lite för sig själva. Från och med nu ska alla bilar med sladd ha tilläggsnamnet Recharge. Som jag tolkar det innebär det att laddhybridversionen av XC40 kommer att heta ungefär som elbilen. Om man läser ut hela modellnamnen blir det XC40 T5 Twin Engine Recharge och XC40 P8 AWD Recharge, som elbilen heter. P står för Pure och det är högst sannolikt att det kommer svagare och billigare versioner, till exempel P6 och P4.

Volvo XC40 P8 AWD Recharge R-Design

Foto: Erik Wedberg

Ser den ut som en ny bil?
– Nej, verkligen inte. Det här är en XC40 med tilltäppt grill och lite lägre markfrigång. Batteripaketet gör att markfrigången blir tre centimeter lägre och i stället för tanklock på höger bakskärm finns en laddlucka på vänster bakskärm. Jag tror att XC40 Recharge kan uppfattas som lite stel och tråkig, särskilt i jämförelse med kusinen Polestar 2. Och den har inte alls samma nytänkande som Tesla Model 3.

Volvo XC40 Recharge bakre elmotor

Foto: Erik Wedberg

En av två elmotorer, denna är den bakre.

Hur fungerar det nya Android-baserade infotainmentsystemet?
– Fantastiskt bra. Det här är något jag har sett fram emot och jag hoppas att fler tillverkare gör som Volvo och kastar ut sina egna, föråldrade menysystem och går på Android-spåret. Android Automotive, som systemet heter, är avskalat, intuitivt och snyggt. Volvo är ärliga med att de som en förhållandevis liten biltillverkare inte går att hålla samma utvecklingstakt som en teknikjätte som Google. Kunderna förväntar sig att skärmen i bilen ska fungera på samma sätt som mobiltelefonen och det verkar som att de har accepterat att de inte kan hänga med i det racet. Det tror jag att fler biltillverkare kommer att göra.

Volvo XC40 Recharge frunk

Foto: Erik Wedberg

Förutom det traditionella bagageutrymmet, som är lika stort som hos en icke elektrisk XC40, finns även ett utrymme under huven fram. Dock rymmer det bara 31 liter.

När kan vi se fram emot att se XC40 Recharge i Sverige?
– Det blir tyvärr inte förrän mot slutet av 2020. Produktionen startar vecka 35 både i belgiska Gent och i kinesiska Luqiao. Bilarna som ska säljas i Europa byggs i Gent och har batterier från LG Chem medan kinesiska bilar får batterier från CATL.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer