Yvan Muller: ”WTCC 2014 kommer att bli spektakulärt”

Fyrfaldiga världsmästaren för standardvagnar Yvan Muller menar att WTCC-säsongen 2014 kommer att bli spektakulär då mästerskapet inför nya, lättare, mer aerodynamiska och kraftfulla bilar.

Muller berättar om sin del av att Citroën ansluter mästerskapet och om sin relation med nya stallkompisen Sébastien Loeb för omnicorse.it.

– Allt började för tre år sedan. Det är en rätt lång historia som började när jag hämtade min VM-pokal 2010 i Monte Carlo, då träffade jag Sébastien. Han sa att han ville sluta tävla i rally och hitta ett intressant mästerskap att tävla i med Citroën, säger Muller.

– Loeb var inte så säker i början, så jag tänkte att handling är bättre än ord och arrangerade ett test i England med Chevrolet 2011. Vi hade väldigt kul och Seb var övertygad att WTCC var en bra väg att gå.

Medan rykten pekade på att Citroën hade blivit övertygade av Loeb att tävla i WTCC menar Muller att sanningen är någonstans i mitten.

– Idén om en ny utmaning fanns redan hos dem, men Sébastien gav det en knuff i rätt riktning. WTCC var vettigt för Citröen då de var ute efter nya marknader och WTCC besöker just de länderna, säger Muller.

En stor satsning till trots från Citroën så är fransmannen försiktig med sina förväntningar inför säsongen.

– Teamet har ingen egentlig erfarenhet av racing i motsats till JAS (Honda) och RML (Chevrolet) som har en lång historia inom standardvagnsracing. Det gör egentligen inte så mycket att reglerna har ändrats, strategin för att lyckas i WTCC är alltid samma, säger Muller.

– Jag vet verkligen inte om vi kommer vara konkurrenskraftiga eller inte, vi måste vänta och se efter de första tävlingarna. Men teamet är kapabla att lära sig mycket, mycket snabbt.

Muller diskuterade även sin relation med Loeb inför den kommande säsongen.

– Vi kommer att vara konkurrenter på banan och det finns inga teamorder. Jag är säker på att vi kommer ha mycket kul, säger Muller.

På tal om kul, fransmannen pratade även om de nya bilarna som går under namnet TC1 till nästa säsong.

– Jag tror att underhållningen fortfarande kommer att vara där. Med bredare bilar så är kontakt riskabelt då det är lätt att skada hjulupphängningen. Knuffar kommer att begränsas av faktumet att om man skadar fronten så kommer man tappa mycket downforce då vi har en splitter där fram. Generellt sett så kommer bilarna att se mycket häftigare ut, ha mer effekt och vara roligare att köra. Jag tror att fansen kommer att få se ett häftigt mästerskap, säger Muller.

Visa kommentarer